17 Februari 2008

Dukacita kisah Penjara

Pernah sekali sahabat ana ditahan di balai polis, bercerita kepada ana pengalamannya.
masa tu demontarasi membantah kemasukan pemain kriket dari kuffar israel ke negara ni, hal ni berlaku di Masjid ArRahman dekat kampus Universiti Malaya Lembah Pantai era cet det jadi PM.
kata sahabat tu, dari aliran pengajian pondok Negeri Kedah Darul Aman.
hari tu waktu area kul 7 petang hingga Isyak, polis di balai tu perli sahabat yang memang hebat berjuang, tak tahulah bule ke sabar sepertinya, ye lah muslim yang biasa hidup sukar diuji Allah.
polis tu perli sahabat dari Kedah, katanya " pergilah zikir ke... solat hajat ke..., minta bantuan Allah", lebih kurang begitulah sindirannya.
maka Ustaz ni yang mengajar di surau tak dapat income bulanan tetap, sama Tok Guru pondok yang giat berdakwah di Kelate,
Ustaz ni pergi ambil wudhuk, solat mohon dengan Allah Subhanahu waTaala, bantuan kerana dizalimi, selepas bermunajat, Ustaz ni berzikir kuat kuat" Ya ZalJalali wal Ikram, Amitna ala DinilIslam," zikir ni biasa kita dengar.
Ustaz tu lafaz dengan nada raf'al shoutuhu sehingga kepanasan polis yang perli Ustaz tadi, pada fikiran saya Ustaz ni Ikhlas dalam perjuangannya. lalu kepanasan polis tu, Ustaz ni ada hikmat sebab dia amalkan AsSunnah, kira perguruan Selendang Merah fikir saya. staz ni menuntut Ilmu di pondok di Utara Semenanjung, usianya sekitar 50an sekarang ni, naik motor honda EX5 aje, pakai serban , kadang hijau, kadang serban merah, berani Ustaz ni, tetapi dukacita ada yang pandang rendah kepada, dengan kata " tak de strategik ustaz ni...". fikir sekali Ustaz ni kalau dia nak beri tazkirah, semua dia tazkir tak kira orang... adakah orang tu tak pernah solat ke, minum arak ke... biasa jika dia nak tazkir, dia tazkir aje...
Saya pula fikir bukan tak stretegik tetapi saya fikir Uustaz tu Ikhlas berdakwah, dia hanya takut kepada Allah Subhanahu wa Taala, dia tak takut makhluk, Tauhidnya mantap, RabbiyalLah, Allah Tuhan...akan DiKau kami sembah Ya Allah, akan dikau kami minta pertolongan.
hidupnya banyak dugaan, zaujatuhunya sakit jantung, duit tak banyak mana...
yang kata Ustaz tu tak strategik "income isi rumahnya hampir melebihi RM 10 ribu sebulan... memang rezekinya murah, hartanya banyak.
pernah ada sahabat dari dari aliran pondok datang nak minta derma sebab nak pergi mengaji dengan habib Umar Ahlil Bait di Yaman (untuk pengetahuan beliau hubungi ana kelmarin 17.2.2008, dia baru kembali dari Yaman),
Kawan yang income banyak tadi dengan muka masam pandang rendah ke sahabat pengajian pondok dengan jubah abyadu minal danas (bersih dari kotoran), serban ala pondok abyadu juga, bukan setakat tak Salam bah pergi menjauh dari Sahabat pengajian pondok yang baik dengan saya tu. Bahasa Arab memang tinggi serta mahir dikuasai sahabat pengajian pondok ni, isterinya pakai jubah/purdah/jilbab. Isterinya pernah disingkirkan dari UM kerana mempertahankan jilbab/ tutup muka, nampak mata aje. sebab Ketika itu di UM tak dibenarkan pakai purdah, langsung dak dapat tamatkan ijazah dari UM, Rezeki Allah luas bagi hambanya yang Taqwa,

Soalan: buleh ke kita jadi seperti akhti yang sabar mempertahankan purdahnya di UM sekitar tahun 1980an 90an, zaman cet det...
memang wara' dua pasangan ni, zuhud, bersih qalbunya, MasyaAllah.

saya lihat sahabat yang tinggi Ilmu, bertambah zuhud dia kepada Allah, MasyaAllah, Anugerah Allah kepada sahabat-sahabat ini.

Dalam al-ahkam.net saya pay respek Ustaz Imran bila lihat gambarnya dalam lamannya,

Tak ramai yang buleh jadi seperti asSyahid Sayid Qutub.

dalam lokap atau penjara , nak ke tandas sukar, bila masa ditahan di lokap, dah tiada AsSaatu nak lihat masa waktu solat masuk, ruang lokap yang berdinding batu simen, dengan polis yang tak tahu nak beritahu masa waktu solat, nak mudahkan tahananan di dalam lokap untuk mengerjakan solat, tangan dibelenggu ke belakang, di belenggu di tiang besi di luar lokap alasan terlalu ramai yang dah dalam lokap, ada penjenayah yang memang penjenayah, mendera muslim yang di belenggu tangannya. dikencing pada kain kotor, diikat mulut muslim yang dibelenggu tangannya, Hanya kepada Allah muslim tersebut berserah,
kul 2 pagi datang polis fasik, dikerjakan muslim tadi, nak dipakaikan jaket yang membelenggu tangan muslim tadi, jakaet tersebut jika dipakaikan ke tahanan akan membelenggu tangan dari bahu ke peha, masa tu mungkin akan di torture...muslim tadi Berserah kepada Allah fikir jika dia mati memperthanakan maruah diri, Insyaallah syahid..., Alhamdulillah, Allah beri kekuatan, walaupun sudah 4-5 hari muslim itu hanya minum air. Memang kekuatan itu milik Mutlak Allah, Muslim tersebut tak dapat solat sebab tangannya dibelenngu, polis fasik pula tak lepaskan belenggunya.3-4 polis fasik kerjakan , Alhamdulillah, Allah menangkan muslim itu, cedera di pipi, berdarah kerana ditendang dikaki dengan tangan dibelenggu, jatuh, pipi terhentak ke lantai simen berdarah... parut Alhamdulillah sembuh dalam tempuh sebulan. Dia dijirus dengan air kotor kemungkinan ammonia.air kencing mengikut fakta sains mengandungi ammonia...
Saat akhir, polis fasik, zalim lepaskan kafir hindu dengan intention supaya kafir hindu tu serang muslim yang terbelenggu tangannya. maka berlaku pergelutan dengan hikmat yang Allah kurniakan , pakai dua kaki, sebab tangan terbelenggu, menangkis serangan kafir hindu tadi...
Alhamdulillah , Allah menangkan muslim itu, ketika itu datang sahabatnya. semua polis fasik satu balai tu tunduk malu...tewas. penakut.
charge yang polis tu kata, "dia jalan tak bawa kad pengenalan".
bodoh punya fasikiin, takkan sebab tak bawa kad pengalan, kau cuba belasah muslim tadi. Tidak semua staff PDRM begitu... ada polis fasik, ada staff PDRM yang baik.

kata kawan yang income isi rumah RM 10 ribu sebulan,dengar pandangan hina berkata " tak strategik muslim , yang berjuang mempertahankan maruah dirinya di dalam lokap dari malam sehingga hampir masuk Asar keesokan harinya.
Itulah tabiat kurang baik,dengan mudah menghukum muslim lain, menghukum muslim lain, tanpa tahu hal sebenar, Hanya Allah Yang Tahu akan Kebenarannya.

Dukacita bila ada kata " hah..., mati katak, tak de strategik perjuangan, sedangkan niat muslim itu Hanya Allah yang tentukan"
memang saya akui Strategik dalam perjuangan amat penting... tetapi jangan kata kasar kepada Insan yang dah berjuang walaupun kurang strategik... setiap usaha yang baik niat yang baik InsyaAllah ada ganjaran pahala kebajikan.
Cukupalah dengan kata " dukacita, kasihan muslim tersebut..." jangan hina...hari ini hari Insan muslim ini, bila pula akan tiba hari yang mengata dengan kata kesat serta kasar...
AQT 4. 148. (Allah tidak menyukai ucapan buruk, (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya)

AQT 6. 108. (Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan.)

Allah SWT berfirman mafhum QS. Qaf: 18 -
"Tiada suatu perkataan yang diucapkan melainkan ada didekatnya malaikat pengawas yang selalu menyaksikan."

Abu Hurairah r.a. berkata Nabi s.a.w pernah bersabda "Apabila ummatku melebihkan urusan dunia maka akan hilang kebesaran akhirat, apabila ummatku meninggalkan usaha dakwah maka akan hilang keberkatan wahyu (Al-Quran) & apabila ummatku caci mencaci satu dengan yang lain maka mereka tidak dipandang oleh Allah s.w.t." Hr. Bukhari.


Ada seorang pak cik dipukul dengan cota , berdarah kepala serta serbannya, pak cik tu kata kepada polis yang pukul " Aku akan tuntut setiap darahku yang jatuh menitis ke bumi di padang Mahsyar nanti".
hal ni berlaku masa demontrasi membantah pemain kriket yahudi yang datang ke negara ini, era cet det jadi PM.
kira kisah lama, pengalaman dari sahabat, sahabat serta kawan.

Muafakat yang penting, bukan menghukum tetapi berdakwah dengan kasih sayang.

soalan cepu emas "boleh ke kita Sabar seperti AsSyahid Sayid Qutub Rahimahullah"

cuba tanya Ustaz Badrul Amin, apa yang terjadi dalam masa tahanan. Cuba tanya Nik Adli apa kisah yang berlaku disebalik dinding batu tanpa tingkap. Muslimin yang sabar dapat hadapi dugaan dengan Redha, Anugerah Allah.
pernah baca kisah Hamka yang ditahan masa beberapa jeneral mati zaman komunis meresap ke dalam pemerintahan Indonesia, di zaman konfrantasi Indonesia- Malaysia ditahan,
Hamka dituduh penderhaka kepada negaranya, AstaghfirullahalAzim.
Kisah ini ada dalam buku Tasauf Moden, karangan Hamka.
Hamka jua hampir tewas dengan dugaan berat dipenjarakan... Alhamdulillah Allah berikan kekuatan minda kepada HAMKA untuk atasi kesedihannya di penjara.

MasyaAllah, Sabar Mujahidiin.
Cuba fikir dengan duit tunai RM500 million yang dimilik Usamah bin Muhammad Bin Ladin,
Mengapa beliau sanggup ke negara Umat Islam menjadi Mujahidiin,
perbagai fitnah dilemparkan kepada Usamah,
Usamah hanya menjalankan jihadnya.
apa yang akan dikatakan muslim yang menfitnah Usamah. sekiranya Tak sempat jumpa Usamah di dunia, adakah nak minta maaf di Padang Mahsyar.
Fitnah itu keluar dari mulut insan yang hidup selesa di rumah besar ratusan RM.

Usamah serta anak-anaknya yang menjadi mujahid, memikul senjata di banjaran gunung di Afgahanistan, berjalan kaki tanpa manaiki trak askar, mengajar diri Sabar,
debu-debu tanah, padang pasir berbatu, tanpa bekalan air seperti Rahmat Air yang banyak di negara kita,
Maka mengapa kita nak hukum muslim yang mengambil tindakan berjihad,... serah Niatnya... hanya Allah yang tahu, jangan kita hanya tahu keluar fatwa (yang belum tentu kita layak berfatwa) atau menghukum tanpa tahu hal yang sebenar.
berat mata memandang berat lagi bahu memikul tanggungjawab.

Rasulullah Sallallahu alaihi waSalam, usia Baginda masa Perang Badar adalah 55 tahun, kita pula masa 55 tahun mula bersara dari kerja.
dhaifnya ana...
masa kerja tamak kejar pangkat, sanggup fitnah sana, fitnah sini, bila jadi ketua, tidak mengadili fitnah dengan betul sepatutnya panggil Insan yang difitnah untuk bela diri. ni terus keluarkan Reminder, guna nombor rujukan fail lagi, dahlah gitu, lafaz "saya minta maaf tak terbit dari mulutnya,"... mungkin dia fikir dia sempurna.

Imam AsSyafie dirantai kakinya berjalan ratusan kilometer sehingga berdarah kalinya kerana dia difitnah sebagai syiah" ... kerana Imam AsSafie amat kasihkan Ahlul Bait. langsung puak munafikin dan fasikin tuduh Imam AsSyafie sebagai syiah... dibelenggu kakinya dengan rantai diseret ratusan batu...berjalan, berdarah kaki Imam AsSyafie...Dukacita sungguh...sungguh zalim dunia menghukum Ulama' seperti Imam AsSyafie.

Allah mengangkat Imam AsSyafie sebagai Imam Mazhab yang diiktiraf Umat Islam.

kita belajar 4 tahun untuk dapat Ijazah dari Canselor Universiti, kelas Pertama dengan Kepujian,
Ulama' Mazhab diangkat dizamannyasehingga sekarang , bukan dengan sekeping Ijazah dari canselor...,

Zaman cemerlang Islam di zaman generasi Awwaliin, Ulama' diangkat Ummat dengan pengorbanannya IKHLAS berjuang Untuk Islam, bukan terima sekeping kertas tertulis "kelas pertama dengan kepujian, bidang sekian,sekian".

Imam alGhazali. lautan Ilmu, mendapat Anugerah Ilmu yang Tinggi dari Allah dengan pengalaman berjuang di muka bumi, di lautan.
melihat pelbagai peristiwa kehidupan di Zamannya.
Siapa ada kisah hidup perjuangan Imam alGhazali menjadi Ulama' Daie,

Duka cita kita ummat akhiriin dengan mudah mengatakan begitu, begini kepada lautan Ilmu Ummat. siapa kita hanya Insan lemah tanpa hidup muafakat, serta kasih saya,

Allahuma ahyina biIman, wa amitna bil Iman, wa AdkhilnalJannata maal Iman, Amin.
Wallahu 'alam.

Minta berlindung dengan Allah dari sarri sajri.
Hidup Merdeka Minda.
Jangan jadi penakut sebab nak kejar pangkat dan dunia, dunia hanya seperti ibarat bangkai.

KeAdilan akan dilaksanakan di Akhirat, masa tersebut tidak lama bagi Insan, tunggu usia 63 tahun atau kurang dari itu atau lebih dari itu.

Nabi Musa berdoa, minta kebinasaan, kehancuran fir'aun. selepas 40 tahun, fir'aun tenggelam dalam laut merah. kufur dilaknat Allah.

Jangan kita nampak orang yang terlebih gembira sebab wang banyak (mungkin wang haram sebab menipu, pecah amanah,rasuah ) hari ini, nampak terlebih gembira. Bila Allah balas dengan musibatul azab, lihat bagaimana mereka ini. lihat aje sekular turki yang ubah azan dalam bahasa turki, wanita nak pakai tudung mesti pakai skirt, cet det masa tahun 1984 memuji sekular turki ini yang kepanasan masa nak mati.
Ya Adlu Ya Allah.

Mudah-mudahan Allah beri sihat walfiat kepada PM kita sekarang ni.
Mudah-mudahan Allah sihat walafiat Mualimin hingga akhir hayat. Amin
Allahumma jammilna bil Afiah wasSalamah, Amin.

Bumi Palestin semakin kecil, muslimin ramai yang syahid, tinggal muslimat di Palestin mengangkat mesingan, Duka cita serta kasihan,

Mengapa tak ramai Insan seperti Usamah bin Muhammad bin Ladin di muka bumi sekarang ni

AsSyahid Fauzi anak muda dari Kedah sudah Syahid di bumi Afghanistan tahun 1987(masa tu ana di Kolej Islam Kelang ambil SPM).
beliau telah menjual kedai runcit dapat budget hasil jualan kedai runcitnya dapat lah RM40 ribu, dengan budget tersebut, dia berangkat ke Pensyawar, Bakistan , disana beliau berkumpul dengan Mujahidiin dari pelbagai negara umat Islam, pemuda-pemuda yang sanggup ke Aghanistan pada tahun 1987, Jihad bangun melawan penjajah kuffar Rusia yang mejajah bumi Aghanistan, berkubu di atas bukit berbatu, tanpa keselesaan bekalan air, mengharungi sejuk AsSalju di bumi Afgahanistan,

Setiap malam bermimpikan bidadari, terpaksa mandi wajib sebab nak solat Subuh di kedinginan pagi.

Suatu masa bom jatuh dari kapal terbang musuh mengenai kubu tempat beliau berkawal, akhirnya beliau Syahid di bumi Afghanistan.

tak ramai remaja muslim dinegara ini tahu kisah benar ini.
remaja kini dilekakan oleh hiburan setiap masa di media elektronik, melemahkan jiwa bersih pemuda muslim .
Kita mesti muafakat dalam mujahadah menentang kuffar, bukannya menghukum mujahidiin yang sudah turun ke medan jihad, di Afghanistan, di Palestin, di Iraq, di Sisan/ Chesya.

sepanjang 50 tahun apakah remaja kita sudah semuanya menguasai Ulum Hadis, Tafsir al Quran dari Ulama' muktabar seperti AsSyahid Sayid Qutub yang syahid digantung di Mesir, oleh pemerintah sekular Jamal Abdul Nasir. kemudiannya anwar sadat pula memenjarakan Syeikh Umar abdur rahman yang buta mata... anwar sadat bersekongkol dengan USA, dipindahkan Syeikh yang buta matanya ini ke penjara di USA... dalam penjara Syeikh ini disiksa,...dengan kejam...zalim sungguh kafirin USA...
Akhirnya Syeikh ini Syahid di BUMI Amirika.

Allahummansuri Muslimin fil Amirika, Ihzim kafirin fi USA, Amin.


Mengapa rasul dahri fitnah AsSyahid Sayid Qutub menderhaka/ bughah dengan hujjahnya yang dangkal (hujah jual Islam untuk dunia) katanya dalam youtube " dosa bughah sebab lawan pemerintah sekular di Mesir, AstaghfirullahalAzim,
Suatu fitnah yang sukar diampuni sebab AsSyahid Sayid Qutub sudah berada di sisi Allah dengan mendapat rezeki Syuhada'.

betullah kata wahbah dalam al-ahkam.net "yang lagi teruk, ada orang dok seru jangan berjihad atas nama Islam"

AsSyahid Fauzi adalah pemuda PAS Negeri Kedah sehingga 1987 sebelum beliau menjadi syuhada', beliau jua adalah ahli Persatuan Gayung Pusaka.

nak cari keluarganya, ada di Kedah. Sirah ini sudah berlaku 21 tahun yang lalu, pemuda yang mengorbankan jiwa, harta untuk mencapai Syahid di sisi Allah.

Golongan yang takut berjihad, yang sedihnya sanggup mengata " mati katak, tak strategik kaedah yang di ambil"
yang niat nak jihad berada dalam kurungan.
sedih bila pelajar negara ini yang kelek dari Bakistan dipenjarakan, dikurung tanpa bicara pengadilan di mahkamah, betullah maksud hadis dua dari tiga hakim masuk neraka sebab tak menghukum dengan Adil dan bijak mengikut neraca al Qur'an serta AsSunnah.
Dukacita juga bila yang belajar Agama Islam dalam bilik kuliah berhawa dingin dengan selesa, senang mneghukum aliran pengajian pondok yang mencari pengalaman di hutan tebal yang penuh dengan burung-burung, sajaratun, jabal yang bertasbih kepada Allah yang Aman dari kemaksiatan di bandar-bandar yang ada jual judi berlesen, arak berlesen, babi berlesen, kilang arak berlesen, gro berlesen, rumah urut berlesen yang mana pelacur mencari mangsa di sebalik tempat maksiat ini. mana pemimpim muslim Muttaqiin yang diberi Amanah kuasa oleh Allah untuk buang semua perkara yang nyata haram disisi Islam ini.

Jikalah kita sesama kita yang ada Kesedaran untuk Islam menyalahkan sesama Jemaah Islam, contohnya Jemaah Islam banyak di negara ni.

Soalan cepu emas "Bila negara ini akan dipimpin oleh ramai wakil rakyat yang Muttaqiin" Sukar untuk cari ganti seperti Allahyarham Ustaz Fadhil Noor.
Hujjahnya mantap, terdiam penipu rakyat di Dewan Rakyat dengan hujah berdalilkan Al Qur'an serta Al Hadis. Dukacita jika rakyat tak kenal pemimpin Muttaqiin, dikelabukan oleh wang dari judi di genting highland. Bila nak sedar, dah 50 tahun dah. berebut kuasa, dapat kuasa, guna untuk kumpul wang, untuk enjoy di Boston, beli pakaian sampai 15 limosin terpaksa bawa aksesori. Membazir adalah amalan syaitan. rambut tak tutup aurat, bukan setakat maksiat, bidaah pecahkan botol mengandungi air Yasiin, cium arjun rampal, salman khan...Astaghfirullah,

Soalan cepu emas "kita sebagai rakyat awam ni, bagaimana nak bertindak?"
jawapan saya masa pengundian pilihlah pemimpim Muttaqiin, jika nak negara ini diRedhai Allah, Baldatun Toiyibatun waRabbul Ghafur.

zaman cet det dulu, ramai pelajar yang kelek dari Bakistan di kurung dalam tahanan, hanya Allah akan membalasnya, usia Insan di dunia tak lama….
….cuma kurang selesa untuk berkarya. terkurung. hanya Sabar yang perlu, Buleh kita sabar seperti Akhi Muhammad Amin, AsSyahid Sayid Qutub, AsSyahid Fauzi.
bulehkah kita Sabar...
penjara yang tak bersih mana, lantainya yang kotor, polis yang tak kata "Encik nak solat ke?" dah masuk waktu solat ni?, tandas yang kurang selesa, sejuk malam dengan selimut nipis atau tak berselimut, nyamuk yang menggigit ki=ulit insan, bercampur dengan penjenayah lain. Baca kisah Imam Ahmad bin Hanbal.
Bulehkah kita sabar dengan dugaan, kesukaran di dalam penjara seperti asSyahid Sayid Qutub, kita yang biasa senang, naik kereta ke mana-mana destinasi, makan di restoran dengan juadah yang buleh dibeli kerana kita ada duit banyak, berseminar dengan bayaran ribuan ringgit sekali muncul dalam media elektronik,
Adakah kita sabar di dalam penjara, cuba baca kisa akhi kita hang pernah di penjara. peribahasa melayu (walupun kadang perlu ditafsir dengan betul)
"berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya"

Siapa yang tak pernah hidup sukar, tak tahu pengalaman hidup sukar,
Jika lahir ke dunia mak ayah sudah ada ratusan ribu RM, belajar tanpa tekanan kesukaran hidup kerana duit banyak.

berlainan dengan insan yang lahir ke dunia dengan duit hanya cukup untuk makan, tanpa ada waima RM3000, mak ayah terpaksa bekerja, basuh pinggan di kedai makan sehingga pukul 11 malam, hanya upah RM 10 ringgit, adik-adik yang terpaksa tolong
mak bangun kul 3 pagi masak untuk jual nasi serta halawiyat di pasar tani,
hidup sukar dari kecil,
Allahumakfina iyyahu bima si'ta. Ya Allah, Engkau cukupkan untuk kami apa yang Engkau telah Taqdirkan, Amin.
Adakah kita buleh Sabar dibila diuji hidup sukar?

AsSyahid Qutub memang sudah terbukti memiliki keSabaran yang tinggi.
Ulama' akhirat yang banyak jasa untuk Umat Islam zaman ini………………….

* dari thread 'Penjara Sebagai Tempat Berkarya' AAN *