26 Mei 2009

Taman Negara_tasik Kenyir Tranung Kite

Tasik Kenyir di Tranung kite


Tasik kenyir adalah tasik binaan manusia yang terbesar di Asia Timur jauh…
Tasik ini dibentuk dari 15 buah sungai yang diempang dengan mewujudkan 340 island kecil…di tengah tasik yang indah ini.
Anggaran keluasan tasik ini adalah 2600km persegi bersamaan dengan 260,000 hektar bersamaan 642,200 ekar bertindak selaku empangan hidro elektrik terbesar di Negara ini.
Kawasan yang ditenggelami air asalnya adalah hutan tebal…. Yang terdiri dari dirian hutan yang masih dara.

Sungai Cicir mengandungi ikan yang lazat untuk dibuat hidangan… Sungai ini adalak lubuk ikan Kelah…kawasan dikuatkuasa dangan AKTA No 76 serta enakmen Taman Negara….

Fauna serta flora buleh disaksikan di sepanjang rentis serta di tepi sungai
Gunung gagau (ketinggian 1,376 meter above sea level adalah puncak kedua tertinggi selepas Gunung Tahan yang terdapat di kawasan Taman Negara Malazi.
Terdapat 479 spesis burung yang telah divatatkan di Taman Negara.
Pemerhati kajian burung yang mahir mungkin dapat mencerap pemerhatian 150 spesis burung di kawasan Taman Negara dalam jangka masa beberapa hari …
Terdapat dua Gua yaitu Gua Bi’wah serta Gua Taat yang buleh diterokai yang mana telah ditemui artifak purba yang berusia 4000 tahun sebelum masihi.


Gua Bi’wah terletak di bawah Bukit Bi’wah.

Permandangan di dalam dan luar gua ini amat menakjubkan dengan formasi stalaktik dan stalagmik dari bahan batu kapor .

Pada tahun 1970an ahli arkeologi daripada muzium Negara telah menemui tengkorak manusia dari zaman Neolitik…

Pengunjung buleh menaiki speed bot yang buleh muat 20 hingga 25 ore…untuk ke gua Bi’wah.

Perjalanan mula dari jeti Pengklan Kawi akan mengambil masa 1hour 30 minit dengan menggunakan speed bot.

Saya menasihati pengunjung menaiki speed bot disebabkan tasik tersebut cukup luas…
Terdapat sebuah pondok di depan pintu gua Bi’wah yang mana mempamerkan artifak yang ditemui di dalam gua seperti alat memasak serta alat memburu. Sejarah gua ini dipaparkan di dalam mini muzium ini.

Gua Taat
Gua Taat adalah gua batu kapur yang buleh diterokai untuk memerhati keajiaban ciptaan Allah Subhanahu waTaala
Menurut cerita ore tempatan, gua ini mendapat namanya kerana pada suatu masa dahulu, penduduk yang mendiami gua ini sanagat menghormati serta taat kepada ketua kampong mereka. Perjalanan dengan menaiki speed bot dari pengkalan kawi Kuala Berang ke gua Taat mengambil masa lebih kurang 2 hours…
Gua ini mempunyai entrance. Satu entrance akan ditenggelami air sekiranya paras air tasik kenyir meningkat naik. Gua Taat juga merupakan home range bagi fauna seperti kelawar insektivor (jenis kelawar yang memakan serangga…


Tasik Kenyir buleh disebut the paradise bagi kaki pancing. Jenis ikan banyak tedi tasik ini menarik perhatian ramai pengail dari seluruh Negara…

Canoeing adalah satu aktiviti yang dogemari pengunjung yang mana ada disediakan oleh pengusaha resort di kawasan tasik ini.

Taman Negara Tranung jua adalah amat diminati oleh peminat photography yang mana banyak jenis fauna serta flora buleh di adapat di kawasan ini…


Rumah Bot



Rumah Bot ini buleh disewa untuk pengunjung beristirehat sambil mengail ikan di tasik.

Aktiviti berenang , canoeing mengail buleh dijalankan di rumah bot ini…


Terdapat tapak perkhemahan yang buleh menampung 80 peserta pasa satu masa di kawasan Tanjung Bi’wah

Perjalanan dari Pengkalan Kawi ke tapak perkhemahan ini mengambil 2 hours…

Tapak perkhemahan ini berda di antara gua Bi’wah dan Gua Taat.

Kemudahan seperti tandas , wakaf, tempat memasak, dewan terbuka, pondok rehat jeti ada disediakan di tapak perkhemahan ini.

Bunga Pakma

Bunga Pakma yang terdapat dalam kawasan Taman Negara ini adalah jenis sepsis Rafflesia cantleyi
Yang merupakan sepsis endemic yang terdapat di Semenanjung Malazi

Endemism is a term applied to taxa that are restricted to a particular geographical area or ecological unit; definitions are tailored tomparticular needs. Edemism therefore signifies unique biodiversity.


Refer to halaman 112 buku Global Biodiversity assessment 1995. UNEP


Bunga Pakma ini hanya buleh ditemui di hutan hujan tropika. Mengambil masa 6-12 bulan untuk mature.
Berkembang hanya untuk 5 hingga 8 hari sebelum layu dan mereput. Saiz bunga Pakma yang kembang adalah 30 hingga 55 cm

Phon Ara…Ficus sp

Ara adalah sejenis pokok bersaiz kecil dalam famili Moraceae. Pokok ini
Berbuah tidak mengikut musim …digemari oleh burung.



Gajah

Kebiasaannya gajah bergerak sambil makan secara berkumpulan pada waktu petang, lail serta awal pagi. Berehat pada time 12 .00noon…sebab cuaca panas terik matahari…
Hanya gajah jantan sahaja memiliki gading bagi hal gajah di Negara Malazi.


Gajah yang mencapai usia mature akan meninggalkan kumpulan serta bergerak Tunggal di home range hutan… Gading gajah Tunggal ini ada yang mencapai saiz panjang 3 kaki…


Seladang

Seladang adalah mamalia kedua terbesar di Malazi selepas gajah.

SunBear

Merupakan jenis beruang yang bersaiz kecil madu buleh diperolehi dari sarang lebah…


Rusa Sambar ….Cervus unicolor

Rusa sambar adalah jenis haiwan yang cari makan waktu lail ( nocturnal…
Berehat waktu siang
Rusa jantan sahaja yang memiliki tanduk
Setiap tahun, tanduk rusa akan gugur dan tanduk rusa yang baru akan tumbuh sebelum tiba musim mengawan yang seterusnya…

Namir…harimau
Harimau adalah fauna karnivor yang digeruni.merupakan sepsis yang terbesar dari famili Felidae.





BearCat Arctictis

Bear cat adalah fauna dari family musang.
Mahir memanjat pokok baear cat memiliki ekor yang kuat bagi membantunya memanjat pokok. Makan buah buahan…


Mengkira Martes flavigula

Fauna ini aktif pada waktu siang makanannya adalah buah buahan serta madu serangga, telur, katak dan burung…