18 Mac 2009

Kitab IhfaziLlaha Yahfazuka_Dr 'Aidh bin Abdullah Al Qarni

IhfaziLlaha Yahfazuka
Allahumma Solli 'Ala Muhammad
Allahumma Solli 'Alaihi WaSalam

Halaman 183 A Marwazi meriwayatkan dan disebut oleh Ibnu Hajar Al Asqalani dlm kitab Fathul Bari pada bab Solat Witir dgn sanad yg sahih bahawa
Saiyidina Uthman ibnu Affan radhiaLlahu anhu menghidupkan pada setial lail dgn satu rakaat sahaja, mulai daripada selesai solat Isya’ sampai solat Subuh. Pada satu rakaat ini lah dia membaca Al Qur’an….

Hasan RadhiaLlahu anhu menangis masa kewafatan Saiyidina Uthman serta dia hairan mengapa ada orang yang sanggup membunuh Sahabat Rasulullah yang selalu menghidupkan waktu lail dgn solat, bertasbih serta membaca Al Quran.

Kita buleh menbjadikan Sahabat rasulullah selaku kayu ukur setahap mana Ibadah kita kepada Allah dengan mengambil pengajaran dari Sunnah Rasulullah serta Sunnah Sahabat.


Pada halaman 91 bab 5 bertajuk Hadis Rasulullah sallallahu alaihi waSalam menjelaskan bab Al Wali
Imam As Syaukani dalam kitab Qathrul Wali fil Syarhi Hadis Al Wali.


Rasulullah Sallallahu alaihi waSalam dalam hadis Al Qudsi ada bersabda
Allah Subhanahu wa Taala berfirman “ Sesiapa yang memusuhi waliKu, Maka seperti dia telah berani untuk mengumumkan perang denganKu. Tidaklah se ore hambaKu berTaqarrub kepadaKu dengan sesuatu yang amat Aku kasihi selain daripada kewajipan yang telah Aku Wajibkan kepadanya dan hambaKu sentiasa mendekatkan diri kepadaKu dengan Ibadah Ibadah Sunnah (Nawafil) sehingga Aku mengasihinya. Apabila Aku sudah mengasihi, maka Aku akan menjadi pendengarannya yang ia mendengar dengannya. Aku menjadi penglihatannya yang ia melihat dengannya. Aku menjadi tangannya yang memukul dengannya dan menjadi kakinya yang ia berjalan dengannya, apabila meminta kepadaKu, nescaya Aku akan mengabulkannya dan apabila ia memohon perlindungan kepadaKu, nescaya Aku akan melindungi dan Aku tidak pernah ragu seperti keraguanKu untuk mencabut nyawa se ore hambaKu yang mu’min yangtidak suka akan kematian dan Aku amat enggan untuk berbuat keras kepadanya
Riwayat al Bukhari, hadis no. 6502