18 Mac 2009

Ahli Al Jannah memiliki dua Zaujah

Dari Muhammad radhiallahu anhu berkatanya "Pada suatu ketika para sahabat berlomba cepat tiba untuk mengingati (berdiskusi)Tazkirah : manakah penduduk Jannah yang lebih banyak, lelaki atau perempuan?" Kata Abu Hurairah. "Bukankah Rasulullah SallALlahu alaihi waSalam telah bersabda, bahawa Saf yang pertama masuk AlJannah, Insan yang ada AnNur seperti Badru yang Cemerlang...Bulan yang gemilang. Sesudah itu yang menyusul bak bintang gemilang di langit. Setiap lelaki mempunyai dua isteri yang keduanya mempunyai betis lawa tembus pandang sehingga kelihatan keIndahan betisnya bahagian dalam. Dan di dalam Al Jannah tidak ada lelaki yang membujang.



Tiga Bahagian Manusia

Di dalam tajuk “KESEMPURNAAN MANUSIA DAN BAHAGIANNYA”, di antara Tuk Kenali menulis:

“ ….Terbahagi manusia itu kepada tiga bahagian:
(Pertama yang bertabi’at dengan tabi’at Mala’ikat iaitu yang memberi manfa’at semata-mata, tiada yang memberi mudharat sekali-kali.
(Kedua) yang bertabi’at dengan tabi’at kebanyakan binatang, tiada memberi mudharat dan tiada memberi manfa’at; dan
(Ketiga yang bertabi’at dengan binatang yang buas.
Maka berlarilah kamu pada medan bahagaian yang pertama supaya mendapat kamu akan panji-panji kemenangan dan sayogia kamu menjauhkan diri kamu darpiada jatuh ke dalam halaman bahagian yang kedua dan hubaya-hubaya kamu menghulurkan kaki ke dalam lembahan bahagian yang ketiga.”
[PENGASUH: Tahun Satu, Bil.2,24 Julai 1918]